Met de komst en wereldwijde verspreiding van het internet was het duidelijk dat het slechts een kwestie van tijd was voordat scammers het zouden gaan gebruiken. De belangrijkste voordelen voor hen zijn de anonimiteit en het feit dat veel mensen nog niet computervaardig genoeg zijn om veel van deze zwendelpraktijken te herkennen. Oplichting is er in vele vormen.
Een relatief veel voorkomende vorm is het verzenden van valse berichten of e-mails. Deze doen zich meestal voor als banken, Tsjechische politie of overheidsinstanties. Ze kunnen zich ook voordoen als vertrouwde bedrijven zoals Amazon of PayPal. Hun doel is om de ontvanger ervan te overtuigen dat het bericht echt van de afzender komt.
Het bericht zegt meestal dat er een probleem is met je toegangsgegevens dat moet worden bijgewerkt of dat er verdachte activiteiten zijn gedetecteerd op je account. Natuurlijk, als je erop klikt, is er een link die je naar de website van de instelling brengt, waar je kunt inloggen en het probleem kunt oplossen. Eenvoudig, nietwaar?
Het probleem is dat de link naar een compleet andere website gaat. Sterker nog, het is waarschijnlijk bijna niet te onderscheiden van de originele site, inclusief de login. Wat hier echter wordt gedaan, is de gebruikersnaam en het wachtwoord of de creditcardgegevens die zijn gebruikt om in te loggen, naar de persoon sturen die het bericht heeft verstuurd. Dit geeft hen toegang tot bijvoorbeeld uw bank of kaart en zij kunnen het gebruiken om betalingen te doen.
Natuurlijk is dit niet zo moeilijk te vermijden als je het weet. Als je bijvoorbeeld niet zeker weet of het bericht echt van je bank komt, kun je inloggen via de normale website in plaats van via de link die je toegestuurd krijgt, of gewoon je bank bellen. Zo weet je zeker dat je geld niet verloren gaat.
Helaas is dit soort oplichting vrij succesvol in ons land omdat veel mensen zich hier nog niet van bewust zijn. Daarom is het nooit een slecht idee om je dierbaren te waarschuwen dat ze geen slachtoffer mogen worden.